Originaliteit is inderdaad onmisbaar in marketing, maar de sleutel tot succes ligt elders. Namelijk: bij menselijkheid. Een sterk en authentiek verhaal dat klópt, en waarin je zowel klanten als medewerkers onderdompelt.
Eerlijk duurt het langst
Jezelf zijn is niet alleen belangrijk als mens, maar ook als merk. Je moet het vandaag namelijk hebben van ‘pull’communicatie. Potentiële klanten lopen (terecht) niet meer hoog op met ‘push’boodschappen die ze hardhandig onder de neus geschoven krijgen, maar maken liever zelf de keuze. Je stuurt ze dus beter subtiel naar je merk, door hen op een men selijke manier te benaderen en in te zetten op betrokkenheid, transparantie en eerlijkheid.
Van gebruikers naar fans
Wanneer je betrokken, transparant en eerlijk bent – kortom: een menselijk gelaat hebt – kom je dichter bij je klant te staan. Uit elke interactie kan een relatie voort vloeien, en wie weet zelfs een ambassadeurschap. Vergeet niet dat ook medewerkers erg waardevolle ambassadeurs zijn. Zij kunnen hun netwerk overtuigen om jouw team te komen versterken (cruciaal in de ‘war for talent’) of om voor jouw product of dienst te kiezen. Niet alleen marketing, sales en customer service vormen dus vandaag een geheel; ook de HR-afdeling valt daar niet van los te koppelen.
Interactie met je klant
Een authentiek verhaal is de basis voor interactie met je klant. Waarom geloof je in wat je doet? Hoe maak je het verschil? Vervolgens probeer je je publiek te stimuleren om te reageren. Vraag je volgers om hun mening en durf te experimenteren met verschillende soorten content (van een kijkje achter de schermen tot tips & tricks) én formats. Zo is video enorm populair en persoonlijk – ideaal om je online identiteit mee uit te bouwen.
Relatie met je klant
Authentieke marketing moet in elk aspect van je verhaal terug komen: van de mail waarmee je je klant laat weten dat zijn bestelling onderweg is, tot een wedstrijd die je via Facebook lanceert. Pure verkoop is niet je primaire doel; wat telt is je identiteit versterken – online en in klantrelaties. Geef mensen een persoonlijke reden om klant te blijven en jou te vertrouwen.
Ambassadeurschap
Potentiële klanten beroepen zich op reviews om een keuze te maken. Aarzel dus niet om feedback te vragen aan je huidige klanten. Als zij bereid zijn jou een positieve beoordeling te geven, zetten ze een eerste voorzichtige stap richting ambassadeurschap. Echte ambassadeurs – waarmee je eventueel zelfs een contract afsluit – hebben veel raakvlakken met je organisatie, en zetten zich enthousiast in om je online zichtbaarheid te vergroten. Van klanten tot ambassadeurs die nieuwe klanten aanbrengen? Een cirkel was zelden zo mooi!